Futurs possibles

visió panoràmica de com es creu que serà Beijing
Beijing és la ciutat del canvi, predir el seu futur és complicat perquè realment és incert. A continuació s’exposen els principals canvis que es creu que experimentarà la regió a nivell de mobilitat, urbanització, economia , demografia i  mediambiental. S’ha cercat informació tant a nivell estadístic i  bibliogràfic com també a través de l’experiència d’un gironí que es diu Guillem Abellan Ferrer que habita a Beijing des de l’any 2006,  transmetent la seva visió de com es sent vivint en aquesta regió, els principals problemes que hi ha i com creu que poden evolucionar
D'altra banda, la seva xicota Lingixian Chen que va néixer a Pingyang, poble-ciutat al costat de Wenzhow ( Al sud de Shangai ) ,també ens ha transmés la seva visió del que creu que succeirà.
I per últim també ens ha ajudat una companya de feina de la Marina que és xinesa, ioriginària de Shenyang però que ha viscut molts d'anys a la capital de Beijing, a tots ells volem agraïr-los molt sincerament la seva col.laboració.

Com es pot observar a continuació  hem introduït fotografies i vídeos que ajuden a entendre millor cada  apartat, cal dir que alguns vídeos són en anglès però creiem que encara que no es domini la llengua per les imatges que es veuen ja es pot entendre una mica el context.

El boom de la mobilitat, el futur del transport

Imatge des del cel de l'aeroport de Beijing
Beijing està perfectament connectada tant a nivell de país com internacionalment gràcies a l'Aeroport Internacional de Pequín ,  que actualment és el segon aeroport més transitat del món i el més actiu de l’Àsia. Després de les renovacions dels Jocs Olímpics l'aeroport ara compta amb tres terminals i la tercera és una de les més grans a nivell planetari.
Hi ha d’altres aeroports a la regió però que són principalment d’ús militar, tanmateix s’està construint al districte de Daxing un segon aeroport internacional que es dirà Beijing Daxin i que es creu que es podrà inaugurar als voltants de l’any 2017.

En el següent vídeo és un documental del Discovery Channel en el que es mostra el procés de construció de l'aeroport principal de Beijing, des que el 2001 es va saber que l'any 2008 Beijing seria una ciutat olímpica. 


Previsó del plànol del metro de Beijing per l'any 2015
La regió de Beijing fa 20 anys tenia milions de bicicletes i pocs cotxes,  avui en dia en canvi no hi ha cap hora en que la ciutat no estigui col·lapsada pel tràfic.

Es va començar a construir el metro el 1963 amb només una línia, als voltants del 2006 encara només hi havia 2 línies de metro, avui n'hi ha unes 14 amb 172 estacions i 336 kilòmetres de llargada. El 2015 ja hi haurà 19 línies amb uns 600 km de recorregut i el 2020 s’allargaran fins a 1000 km, cal recordar que no poden anar més ràpid perquè la ciutat està plena de túnels subterranis que en dificulten la construcció tot i la velocitat de les previsions.

El següent vídeo és un reportatge del Discovery Channel en el que es mostra l'evolució dels transports a Beijing i en especial al futur del metro, un transport que preveuen que serà el més llarg del món i amb majors equipacions.



Transformació urbana, el futur arquitectònic

Recentment la regió de Beijing i en especial la seva capital com a ciutat amfitriona dels Jocs Olímpics 2008,  ha entrat en una via ràpida de la transformació urbana. 
Trobem que hi ha hagut grans canvis, principalment a nivell d’infraestructures esportives i culturals, d’habitatges comercials, centres de negocis i nous models arquitectònics per aconseguir una ciutat sostenible que s'estan planejant i construint en una escala espectacular. Xina està ansiosa per projectar per a la resta del món una imatge nova, moderna i com a punt de referència a nivell planetari.

A continuació es mostra un vídeo del Urban Planning Museum de Beijing on hi ha una  del futur arquitectònic que experimentarà la ciutat en les properes dècades.

Vídeo del Urban Planning museum

Més enllà dels grans plans i ambicions comercials, una nova generació d'arquitectes i planificadors urbans són els que estan crean una nova visió de Beijing.
maqueta al Planning Exhibition Hall de com serà Beijing en el futur
Les zones modernes de l'anomenat CBD ( central bussines district ) amb edificis d'arquitectura d’última generació fan sentir les torres Mapfre de Barcelona ridícules al seu costat. On ara hi ha una de les zones financeres més importants de Xina i Àsia fa 20 anys només hi havia camps.
D’altra banda però els  famosos hutongs de Beijing (carrerons on les cases tenen unes entrades estretes i totes les habitacions donen a un pati quadrat que és el centre de l’habitatge) que formen el casc antic de la ciutat construïts durant les dinasties Yuan, Ming i Qing també estan en actual recessió.

L'any 2000 hi havia més de 4500  hutongs que recorrien el vell Beijing al voltant de la Ciutat Prohibida. A partir de la concessió a Pequín dels Jocs Olímpics del 2008, el Govern de la ciutat va decidir enderrocar gran part d'aquests  barris i construir nous i més alts habitatges.
Imatge d'un hutong a Beijing
Actualment aquests barris estan concentrats en molt poques zones, i cada dia que passa en va desapareixent algun,pel que molts dels habitants temen que en un futur no molt llunyà  acabin desapareixent, degut a l'especulació immobiliària d'un país que es diu comunista però que acaba sent el més capitalista del món.





El creixement exponencial de l’economia a Beijing, futurs possibles que s’esdevenen.
Imatge de la congestió de trànsit a Beijing

En els últims anys es posaven a la circulació potser uns 1000 o 2000 cotxes nous cada dia, nou símbol d'estatus i riquesa per part dels xinesos, tots canviaren la bici pel cotxe amb el boom econòmic. El govern veient aquest creixement tant exponencial ha hagut de frenar la venta de vehicle imposant mesures dràstiques, qui vulgui comprar un cotxe nou ha de donar de baixa el vell o apuntar-se a unes llistes de quantitat limitada anual per adquirir un cotxe. Segons el número de matricula que tens, un dia a la setmana no es pot utilitzar, aquesta mesura però no funciona perquè la gent es compra dos cotxes per poder circular cada dia.
Els preus de les vivendes a Beijing es igual o més car que Barcelona o Madrid, de nou la bombolla immobiliària torna a jugar la partida . Pisos que alguns xinesos es poden comprar amb el que guanyen en 3 dies altres necessiten 600 anys per pagar-lo, i aquesta afirmació no és una exageració. Les desigualtats socials són un dels grans problemes de la regió i en general de tot el país. Al costat de 100 obrers que dormen, mengen i treballen en els pisos que van construint hi ha mercedes, bmw, ferraris... ( hi ha més ferraris a Beijing que a Monaco).

imatge d'un sense sostre al metro de Beijing
La gent adinerada és marcadament rica ,  i els pobres en canvi tenen els diners justos per viure (escola, menjar), no hi ha misèria perquè d'això s'encarrega el partit comunista perquè els camperols no es revoltin contra l'estat. Però la revolta és inevitable i avui en dia  ja s’estan movent i en un futur s’espera que augmentin les queixes per part de la població perquè tothom és capaç d’adonar-se de les grans mancances que hi ha al camp.

A continuació es mostra un vídeo del canal CNN on s'exposa a nivell pràctic com evoluciona l'economia xinesa i on es poden veure les grans diferències entre els rics i els pobres del país.

La inflació ( increment del preu dels productes i la conseqüent disminució del poder adquisitiu) s'ha disparat, és el tema de debat més concurrent que hi ha actualment a Beijing, els preus dels aliments més bàsics s'han multiplicat en els últims anys, els salaris tot i que han pujat ni molt menys ho han fet al ritme que creix la capital de Xina.
Comparar Beijing amb un poble de l'interior de Xina es com comparar Barcelona amb un poble de la India, fet que fa que les diferencies entre camp i ciutat no facin més que agreujar-se.
Tenint en compte la situació mundial  en que hi ha una escassetat de petroli a nivell mundial  però a la vegada i una gran demanda d’automòbils per a moure’s i la Xina n’és un dels grans productors, s’ha iniciat a aquest país un programa a gran escala per transformar els seus abundants recursos de carbó en combustibles útils per als automòbils.
La Xina és avui en dia el segon país del món, després de Sud Àfrica que obté amb èxit combustible líquid a partir del carbó.
imatge publicitària d'un cotxe que funciona amb combustible obtingut del carbó.
La instal·lació que converteix el carbó en combustible és positiva a nivell econòmic perquè dóna feina a moltes persones i a la vegada genera molts ingressos al país, però presenta un gran problema ambiental perquè contamina, en el procés d’elaboració del combustible es produeixen enormes quantitats de diòxid de carboni i també utilitza en molta quantitat un altre element escàs a la Xina, i que és l’aigua.
Malgrat aquests aspectes negatius, la Xina seguirà perseguint aquesta la tecnologia. "Ells no tenen una millor forma de satisfer aquesta necessitat", diu Qingyun Sol ,expert a West Virginia University. De fet, el Grup Shenhua que és l’empresa encarregada d’elaborar aquest combustible, planeja quintuplicar seu carbó a dièsel de capacitat en 2013.

El creixement exponencial dels habitants, el futur de la població

El cens del 2010 va revelar que la població total de Beijing va arribar a 19,6 milions. El 2006 era de 13,3 milions i l’expansió de futur es creu que seguirà el mateix camí.
imatge de nadons  nascuts el dia d'inici de les olimpiades del 2008
La piràmide de població es un altre dels problemes de futur, segons l'anuari estadístic publicat el 2005 pel Buró Nacional d'Estadístiques de la Xina, del total de la població un 9,96% tenien entre 0 i 14 anys, un 78,92% entre 15 i 64 anys i un 11,12% de més de 65 anys.  L'esperança de vida ha pujat entre 10 i 20 anys en menys de mig segle. La política del fill únic (establerta el 1979 en les zones urbanes de la Xina per alleujar els problemes socials i ambientals ) ha fet que hi hagi molta més població vella que jove, fent que la majoria de famílies actualment hagin de mantenir a 4 jubilats (que  no tenen en general cap mena de pensió) més la seva descendència (els joves de la ciutat cada dia es plantegen més si tenir fills o no pel cos econòmic que representa fer-los créixer).

A continuació es mostra un reportatge que ajuda a entendre la història de la política de fill únic i en especial la repercussió que ha tingut a Beijing.


La contaminació
La capital presenta un alt índex de contaminació provinent segons una investigació de l’any 2006 de les ciutats veïnes i de les províncies.
Imatge de ciclistes a Beijing inmersos en la contaminació
Per a la preparació de les olimpíades van prometre millorar la qualitat de l’aire, es van gastar aproximadament 17 mil milions de dòlars al respecte juntament amb una sèrie de plans de millora de l’aire durant els jocs, com la interrupció del treball en zones en construcció, tancament de fàbriques, estacions de servei, la disminució de la circulació d’automòbils, l’increment de les línies de metro, d’autobusos i taxis per incrementar l’ús del transport públic.

Tot i així avui en dia la qualitat de l'aire és pèssima i tot i les mesures que estableixen els seus habitants creuen que caldria establir polítiques més dràstiques per intentar millorar la situació.

En el següent vídeo es pot veure les mesures que es van dur a terme per a reduir la contaminació durant els jocs olímpics del 2008.

Webgrafia:

Bernstein Richard, New York Times. Beijing’s Visions for the future. Recuperat el 20 d’ocubre del 2011. http://www.nytimes.com/2010/09/09/world/asia/09iht-letter.html
China Tourist Maps- Recuperat el 20 d’octubre del 2011.http://www.chinatouristmaps.com/travel/beijing/subway-map/2015-expansion-plan.html
Beijing Capital International Airport. Recuperat el 19 d’octubre del 2011.http://en.bcia.com.cn/business/flightInfo.jspx?language=en
Abellan Ferrer, Guillem. Guillem perdut a la Xina. Recuperat el 19,20,22 d’octubre del 2011.http://guillemaxina.blog.cat/2011/08/30/216/
Wikipedia. Beijing. Recuperat el 23 d’octubre del 2011. http://en.wikipedia.org/wiki/Beijing
Beijing Praises Its One-Child Policy as World Population Hits 7 Billion. Recuperat el 24 d’octubre del 2011. http://www.worldaffairsjournal.org/blog/gordon-g-chang/beijing-praises-its-one-child-policy-world-population-hits-7-billion
BBC News. Beijing Pollution. Facts and Figures. Recuperat el 24 d’octubre del 2011.http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7498198.stm
Gordon C. Chang.The China Posts. Beijing loosens one-child policy for some couples. Recuperat el 24 d’octubre del 2011.http://www.chinapost.com.tw/china/national-news/2011/04/04/297235/Beijing-loosens.htm
China Highlights.Beijing Planning Exhibition Hall. Recuperat el 1 de novembre del 2011.http://www.chinahighlights.com/beijing/attraction/beijing-planning-exhibition-hall.htm
Daniel Tomàs. Bloc de catalans pel món. Recuperat el 15 de novembre del 2011.http://blogs.ccrtvi.com/catalanspelmon.php?catid=1261

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada