A continuació descriurem una sèrie d'activitats que creiem adients per treballar aquest bloc:
Nom de l’activitat:
|
WEBQUEST BEIJING: VIATJE D’ESTIU A BEIJING
|
Durada:
|
1a sessió: explicació de l’activitat, formació de grups, lectura del bloc i discussió en grup.
2na sessió: recerca i buidatge d’informació.
3a sessió: posada en comú.
4a i 5ena sessió: elaboració de materials per la posterior presentació.
6ena: presentació i avaluació.
|
Objectius /Competències Bàsiques:
| Competències pròpies de l’àrea
Assolir la competència de conviure i habitar el món:
- Situar-se en l’espai, orientar-s’hi i desplaçar-s’hi utilitzant plànols i mapes.
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d’un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Conèixer i comprendre el context natural, social, cultural i tecnològic on està immers.
- Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn.
- Participar en la vida col•lectiva de la classe, l’escola i la localitat, posant en pràctica les habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
Competències comunicatives:
- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel.ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.
- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar.
- Identificar informacions rellevants de l’àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.
Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
Competències personals:
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col•lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
|
Descripció/ Desenvolupament de l’activitat:
| Material: Ordinadors amb connexió a Internet. Programes Prezi i Webquest
Espai: A l’aula d’informàtica per cercar la informació i posteriorment en qualsevol aula que disposi d’un projector per fer la presentació.
El professor presentarà la tasca a realitzar i la Webquest, els alumnes s’hauran d’agrupar de quatre en quatre.
Visitaran el bloc de “Beijing: antiguitat i modernitat a la Capital del Nord” i cada alumne serà el responsable de llegir i explicar als seus companys l’apartat que hagi llegit.
En la segona sessió es designarà un rol a cada alumne amb les següents tasques a realitzar:
1. Agent de viatges: s’ocuparà de la reserva dels vols i de l’hotel.
2. Guia local: cercarà una ruta turística per Beijing.
3. Assessor: s’ocuparà de recollir informació prèvia al viatge: climatologia, roba, metro...
4. Auditor: Serà l’encarregat de gestionar el pressupost del viatge, recopilarà la informació que li vagin transmeten els seus companys, també tindrà en compte el canvi de moneda. En la tercera tasca hi haurà una posada en comú de tota la informació que hagin trobat.
La quarta tasca serà preparar la presentació del seu viatge a través del Prezi.
Per últim es farà la presentació davant de la resta de companys i una avaluació.
|
Observacions:
|
El mestre ha de fer una observació constant per poder avaluar de forma correcte el treball.
|
Avaluació:
| El pla de l'avaluació el trobareu en el següent enllaç: |
Nom de l’activitat:
| |
Durada:
|
3 hores
|
Objectius /Competències Bàsiques:
| - Ser capaç de seleccionar i organitzar la informació més rellevant de l’apartat “com és?” del bloc de Beijing i escriure-la de manera sintetitzada, clara i entenedora amb les pròpies paraules utilitzant un llenguatge estàndard.
- Ser capaç de comunicar de la millor manera possible allò que ens proposem, a través de fotografies, mapes o gràfiques, de diferents topografies en l’escriptura, de la presentació d’un text i dels colors que s’utilitzaran en el tríptic.
|
Descripció/ Desenvolupament de l’activitat:
| Material: Ordinadors, impressora i fulls.
Espai: Aula d’informàtica o aula ordinària amb ordinadors portàtils
Els alumnes per parelles, i utilitzant el programa informàtic Microsoft Word, han de realitzar un tríptic turístic de Beijing a partir de la informació del Bloc de Beijing de la pestanya “Com és?” i d’altres fonts externes com Internet, guies turístiques, revistes...
Continguts que ha de tenir el tríptic:
1. Títol encisador i original que defineixi el tema del tríptic.
2. La informació que interessa a un turista (ubicació, clima, gastronomia, cultura, monuments importants, moneda...) .
3.Fotografies
Consignes a tenir en compte:
- Tríptic visual i atractiu.
- Informació clara, resumida i interessant.
- Seguir un ordre coherent i clar (separar la informació per apartats, pàgines, amb subtítols en negreta o majúscules, separar per paràgrafs...)
- Pot incloure gràfiques, mapes o taules.
|
Observacions:
|
- Les indicacions que dóna el mestre de com ha de ser el tríptic han de ser molt clares però alhora han de ser obertes per potenciar que els alumnes treballin amb certa llibertat per treballar la seva imaginació, creativitat, autonomia, iniciativa i criteri propi.
- Abans de començar l’activitat el mestre explicarà detalladament als alumnes com fer un tríptic amb el programa Microsoft Word.
-El mestre tindrà el paper d’observador i haurà d’ajudar als alumnes amb els problemes tècnics que puguin sorgir. Haurà de guiar als alumnes en cas de trobar-se amb dificultats, tot potenciant la seva creativitat sense donar ordres de com han de realitzar el seu tríptic.
-Al acabar el tríptic, els alumnes s’intercanviaran el seu tríptic amb els de altres parelles per observar altres punts de vista i faran després una reflexió crítica de què crida més l’atenció, com ens agrada que estigui presentada la informació...
|
Avaluació:
| L’avaluació d’aquesta activitat es divideix en dos parts: el procés i el resultat.
Per una banda, el mestre haurà d’avaluar a través de l’observació com a treballat cada alumne de manera individual dins de la parella. Haurà d’avaluarseguidament la manera com s’han posat d’acord els dos membres, quina actitud ha mostrat cadascú i la seva participació en l’activitat, és a dir haurà d’avaluar el procés en la creació del tríptic.
D'altra banda, el mestre haurà d’avaluar el resultat , és a dir el tríptic acabat. Aquesta avaluació és conjunta entre els dos membres de la parella.
Per realitzar l’avaluació, el mestre podrà utilitzar els ítems següents:
En el procés:
- Mostra creativitat i iniciativa per dissenyar el propi tríptic?
- És capaç de resoldre a través del diàleg els conflictes que sorgeixen amb la seva parella (opinions i gustos diferents) a l’hora de posar-se d’acord per dissenyar el tríptic?
- Mostra entusiasme amb l’activitat i s’esforça?
- Comenta els seus dubtes amb la seva parella i intenten resoldre’ls abans de demanar ajuda al mestre ?
En el resultat:
- La imatge del tríptic és atractiva (portada, fotografies, colors, tipus de lletra, espai poc carregat, ordre, distribució dels apartats i títol)?
- Han seleccionat informació de qualitat i han sigut capaços de sintetitzar-la de manera entenedora i coherent?
- El llenguatge utilitzat és el correcte?
- Han mostrat originalitat en algun aspecte (títol, eslògans, imatges, disseny...)?
|
Nom de l’activitat:
| |||||||||||||||||||||||||
Durada:
|
Quatre sessions d’una hora.
| ||||||||||||||||||||||||
Objectius /Competències Bàsiques:
| -Apropar als alumnes a les Tic: Saber utilitzar de forma responsable i correcte les Tic, així com saber seleccionar la informació important de diverses pàgines web què puguin consultar per ampliar el treball.
-Treballar en grup: Saber col•laborar amb els companys, aportar idees i, alhora, saber respectar i escolar les idees dels altres.
-Saber seleccionar la informació més important què es pugui destacar d’un tema i ordenar aquestes idees per a que el mural tingui sentit.
| ||||||||||||||||||||||||
Descripció/ Desenvolupament de l’activitat:
| Material: Recursos Tic: un ordinador per cada parella de nens.
Espai: A l’aula base, si l’escola disposa de portàtils, sinó és el cas, a l’aula d’informàtica.
Cada parella haurà de fer un mural digital on ressaltaran la informació què ells creguin més important o interessant, d’una de les pestanyes del bloc. Els nens escolliran la pestanya què més els agradi o interessi per fer el mural online. Aquest es farà a través de l’aplicació Glogster, per tant, cada parella s’haurà d’enregistrar a través d’un usuari i d’una contrasenya que el mestre els facilitarà.
Per arribar aquí, s’ha de fer un treball prèvi:
-Els alumnes han de llegir i comprendre tota la informació de la pestanya que han escollit. Poden buscar més informació, amb ajuda del mestre, si hi ha algun punt que no entenen o que vulguin ampliar.
-Han d’elaborar un petit esquema, com un esborrany, amb les idees claus que vulguin ressaltar i ordenar-les jeràrquicament.
-Han de buscar recursos audiovisuals: com vídeo, àudio, música que complementin el seu escrit al mural.
-Per últim han de buscar fotografies per il•lustrar la informació.
Per tant, el mural digital ha de contenir:
-Títol del tema.
-Nom dels autors.
-Text introductori del tema.
-La informació que vulguin ressaltar.
-Fotografies, amb el peu de il•lustració, vídeos, música, links a altres pàgines amb informació, per complementar la informació.
L’aplicació Glogster permet fer murals online, no necessita descarregar cap arxiu ni cap programa. Permet incorporar text, fotografia, vídeo, música, link, ròtols, marcs, entre d’altres coses, per tant, s’haurà de tenir molta cura amb la presentació. A més, proporciona un codi per incrustar-lo en una web o un blog, per tant, els alumnes un cop acabin el seu mura, el penjaran al blog perquè la resta del alumnes puguin mirar-ho i els serveixi com a esquema. Per últim, faran una presentació a classe del seu mural explicant: com l’han fet, fent un resum de la informació que hi ha al mural i que els ha aportat el treball.
| ||||||||||||||||||||||||
Observacions:
| El mestre ha de fer una observació constant per poder avaluar de forma correcte el treball. | ||||||||||||||||||||||||
Avaluació:
|
|
Nom de l’activitat:
| |
Durada:
|
1a hora: presentació a classe de l’exercici i inici de la cerca.
2a hora: finalització cerca informació i elaboració de l’informe.
4a hora: realització de la comparativa i conclusions
3a hora: exposició de l’informe a classe.
|
Objectius /Competències Bàsiques:
|
Objectius de l’activitat:
- Fer un estudi de la comarca on s’habiti (a través d’una cerca a Internet, entrevistes a persones que hi habitin, consulta de llibres ,etc).
- Realitzar una comparativa entre diferents aspectes (detallats en la descripció de l’activitat) entre Beijing i la pròpia comarca.
- Exposar l’informe a la resta de companys i companyes.
Competències amb les que es relaciona:
- Comunicativa lingüística i audiovisual ja que cal exposar-lo davant dels companys, això implica que cal saber comunicar. També cal saber-se expressar per escrit i utilitzar elements tecnològics.
- Artística i cultural: cal respectar les diferents manifestacions culturals ja que en cal fer una comparativa i també perquè suposa crear i analitzar material que involucra als infants en la societat.
- Tractament de la informació i competència digital ja que l’exercici implica cercar informació, seleccionar-la i també s’hi involucren les TIC.
- Aprendre a aprendre ja que implica un treball cooperatiu en el què sorgiran problemes que cal solucionar i cal ser conscient de què es sap i què es necessita saber i buscar la forma de buscar-ho.
- D’autonomia i iniciativa personal tot i treballar en parelles, els infants han de desenvolupar tasques i actituds individuals.
- Coneixement i interacció amb el món físic, aquesta activitat relaciona plenament els continguts amb aquesta competència ja que requereix una cerca d’informació, una exposició dels coneixements i avaluació d’aquests d’una regió coneguda per als infants degut a la seva interacció amb el món.
- Social i ciutadana, aquest exercici comporta fer una comparativa entre la regió de la comarca i la de Beijing, per tant cal fer una valoració que deixi fora els prejudicis, estereotips, etc. Per tant compleix amb aquesta competència.
|
Descripció/ Desenvolupament de l’activitat:
| Material: Ordinadors amb connexió a Internet, guies, llibres etc. Amb informació sobre la comarca, entre altres.
Espai: Aula convencional - aula d’informàtica.
El professor presentarà l’activitat. Per a fer-ho ensenyarà el bloc de Beijing, obrirà l’apartat de Com es? I explicarà què és una descripció del lloc, de quines parts consta, perquè calen aquestes parts i perquè és important conèixer aquestes parts d’una regió.
El professor també indicarà quines parts no cal fer o les que cal especificar, que seran
- En l’apartat de cultura caldrà buscar: religions que conviuen a la comarca i llengües predominants.
- No cal fer: altres aspectes culturals importants.
Després proposarà als infants que realitzin l’activitat per parelles de la comarca on ells resideixin i en el cas que siguin de dues comarques diferents que es posin d’acord per a fer-ne una.
S’organitzarà al grup i seguidament s’obrirà la classe d’informàtica perquè els infants hi puguin anar a fer la cerca d’informació.
Una vegada es tingui tota la informació buscada caldrà posar-se a fer ja l’informe amb l’estructura proposada al blog.
Una vegada es tingui l’informe redactat, caldrà explicar què és una comparativa entre regions i com es fa (tenint en compte que cal fer-la destacant només certs aspectes,no cal un anàlisis profund, només destacar les principals diferències entre les comarques i Beijing).
Adjuntar la comparativa a l’informe i fer una exposició oral a classe.
|
Observacions:
|
- El paper del mestre en aquesta activitat és d’observador i guia per als infants.
|
Avaluació:
|
L’avaluació de l’exposició la realitzaran la resta d’alumnes de la classe. A través d’uns ítems que observaran: to de veu, postura del cos, importància del contingut que expliquen , l’expliquen de manera adequada etc.
I una altre avaluació la farà el professor en què avaluarà altres aspectes com: estil del redactat, faltes d’ortografia, contingut, etc.
Deixem l’avaluació oberta d’aquest exercici perquè cada professor pot tenir diferents punt de vista a avaluar a aquesta activitat.
|
Nom de l’activitat:
|
| ||||||||||||||||
Durada:
|
Tres sessions d’una hora.
| ||||||||||||||||
Objectius:
|
- Utilitzar les TIC.
- Familiaritzar-se amb aplicacions com el Google Earth
- Motivar els alumnes en l’estudi d’una regió
- Dur a terme breus descripcions del paisatge des d’ una perspectiva aèria.
- Saber seleccionar aquella informació més rellevant, assolir-la, integrar-la i sintetitzar-la
| ||||||||||||||||
Competències bàsiques:
|
Competències comunicatives :
- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics
- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per dialogar.
- Identificar informacions rellevants de l’àrea en textos que utilitzen diferents Canals comunicatius i de procedències diverses.
- Fomentar el treball cooperatiu i l’autoaprenentatge.
- Acostar els alumnes a la realitat de la zona estudiada
Competències pròpies de l’àrea (conviure i habitar al món):
- Situar-se en l’espai, orientar-s’hi i desplaçar-s’hi utilitzant plànols i mapes.- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d’un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació de treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
Competències personals:
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col-3lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa…) que afavoreixen les relacions interpersonals.
| ||||||||||||||||
Descripció/Desenvolupament de l’activitat:
|
Espai: Aquesta activitat està pensada per dur-se a terme a l’aula d’informàtica ja que l’ús d’internet és indispensable per a l’execució d’aquesta activitat.
Material: Un ordinador per alumne o un per cada dos, Google Earth. També poden portar a classe llibres, guies de viatge o qualsevol altre material relacionat amb la regió de Beijing.
Per a realitzar aquesta activitat els alumnes s’hauran d’agrupar en grups de com a molt 4 persones.
L’activitat consisteix en localitzar aquells aspectes més rellevants de Beijing en un mapa utilitzant les aplicacions de Google Maps i Google Earth. Abans però hauran treballat les 4 pestanyes del bloc destriant la informació rellevant de la que no ho és. D’igual manera si per el seu compte descobreixen quelcom interessant que no apareix al bloc, també ho podran afegir.
Com crear el nostre mapa ?
1. Hem de disposar d’una compte Gmail. Cada alumne hauria de tenir una de pròpia.
2. Un cop tinguem el compte, hem d’accedir a ell i a la part superior esquerra cliquem sobre “Mas”, obrim el desplegable i seleccionem sobre “ Mapes”.
3. Apareixerà una finestra, amb Google Maps, i a la part superior esquerra cliquem sobre “Els meus mapes”.
4. Si tens mapes creats amb el teu compte apareixeran. Tan si ja en tens com si no, en tots dos casos tenim l’opció de “Crear un mapa nou”.
5. Si cliquem sobre aquesta opció, apareixerà una pantalla on podràs començar a definir les dades i marcadors del nou mapa. Per a que tots els membres del grup puguin veure el mapa cliquem sobre la pestanya “Comparteix” i afegim les direccions dels membres del grup.
6.Quan tinguem el títol i la descripció, li donem a “Desar” i a “Llest”. Posteriorment, li podem donar a editar i podrem anar afegint marcadors.
El treball amb Google Earth és molt més versàtil i potent. Podem accedir a l’aplicació de Google Earth a través de la pestanya “ver en Google Earth”. I a partir d’aquí podrem fer servir les opcions de Google Earth. Posarem un exemple i els donarem pautes clares i concretes sobre l’ús de l’aplicació (a on posar el nom de la cerca, com moure el mapa, com acostar-se o allunyar-se, com trobar les coordenades geogràfiques -latitud i longitud-...).
Finalment en l’última sessió cada grup farà una petita exposició del seu mapa.
| ||||||||||||||||
Observacions:
|
El més positiu de fer servir Gmail és que cada alumne podrà accedir al mapa des de la seu compte.
| ||||||||||||||||
Avaluació:
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada